Ett par platinafärgade Nike löparskor verkar leva ovanför en piedestal mitt i ett cirkulärt rum. Vänster och höger sneakers pekar utåt, var och en på 45 grader. Spotlights ger dem en eterisk glöd, och här och där, belyser strängar av silversmältande glödlampor strängt från taket i en "V." Väggarna, golvet, taket och pelaren är alla vita, spara för en djupblå cirkel målad ovanför. Var en kör att fila in och börja sjunga Adidas Gazelle Womens hallelujahs, det skulle inte verka ut ur sin plats. Istället finns Brett Holts, Nike Inc.s vice president för löpskor, omgiven av ungefär ett dussin reportrar och fotografer.
Vi är i Steve Prefontaine Hall, ett glasutsmyckat Adidas Superstar Womens utställningsutrymme vid Nikes huvudkontor i Beaverton, Ore., På en regnig morgon i februari. Gäss baserad på en damm utanför. Hål håller en sko som är identisk med de som hänger sig vid sidan av honom: VaporMax, vars särskiljningsegenskap är en ensamliknande bubblaomslag. Det finns inget skum, ingen gummi-bara klar, tubulär, termoplastisk polyuretan (TPU) påsar fyllda med luft (kväve, för att vara exakt). "Denna innovation kommer att ta oss ett stort steg framåt på marknaden med Nike Roshe Run Dam löpare", säger Holts. Beräkna hur man gör VaporMax tog sju år, förklarar han.
Tillbaka när Nike började på skogen dominerade företaget den amerikanska sneaker marknaden så grundligt att dess rivaler Adidas Superstar Femme Noire tycktes ha överlämnat. Andra sålde skor, men bara Nike såg cool. Med LeBron James och Michael Jordan, en brandman sedan 1984, under kontrakt, satte företaget trenderna i basketskor och basket satte trenderna på den bredare marknaden. Under 2010, enligt Sporting Goods Intelligence Inc., utgjorde Nike 40 procent av den amerikanska atletiska skorindustrin. Fem år senare var siffran 46 procent.
Men nyligen har Nike's rivaler återuppvakat sig. James konkurrerar nu för NBA-strålkastaren med Stephen Curry, den regeringsliga Adidas Superstar Mens MVP, som hoppade från Nike till Under Armor Inc. 2013, vilket bidrog till att tredubbla uppstartsmärkets årliga skorförsäljning på tre år. Och till och med Jordanien kan inte leda buzz av hip hop-artisten Kanye West och hans signatur Adidas sko, Yeezy, som har ersatt Air Jordan som den främsta statussymbolen bland sneakerheads.
Väst hade varit Nike största non-athlete endorser tills han lämnade 2013, med hänvisning till Adidas villighet att betala honom royalties Nike skulle inte. När den första Adidas-skon kom ut, i februari 2015 flockade konsumenterna också till företagets klassiska Stan Smith och Superstar low-tops och den nya Boost-linjen. Året efter ökade Adidas AG: s amerikanska skorstadsandel med nästan 83 procent, Nike Air Huarache Mujer enligt NPD Group Inc.