Advertise on Shadowville
You must be logged in to post
 
Search Forums:


 




Nike Internationalist Femme

UserPost

9:01 pm
February 13, 2019


sooo

Legendary Shadowvillian

Posts: 6135

1

Al in het jaar 2000 lezen "Shady Milkman" en "Rogue Kielbasa" meer als excentrieke menu-items dan monikers voor baanbrekende hardloopschoenen. Maar dat was voor een oneerbiedige Nike Air Max 90 Damen reclamecampagne, bedoeld om de verstorende aard van de nieuw uitgebrachte Nike Air Presto te onderstrepen, en veranderde noties van performance-schoenen op hun hoofd.

De originele ouverture van de Presto was misschien Nike Epic React Flyknit Dames brutaal, maar het innovatieverhaal van het silhouet, dat vier jaar eerder in Korea begon, was een serieuze zaak.

"Ik ben in Korea voor een productievergadering", herinnert Tobie Hatfield, Nike Senior Director van Athlete Innovation, die destijds als schoenenontwikkelaar werkte, "en iedereen kreeg een paar recent uitgebrachte schoenen. Toen ik de schoen aantrok en opstond, ging de kraag open. '

De minder dan perfecte pasvorm herinnerde Hatfield aan de feedback die hij onlangs van een focusgroep had ontvangen. Deelnemende hardlopers hadden twee primaire eisen: ten eerste wilden ze niet dat hun Adidas Kamanda Femme voeten tegen hun schoenen vecht, wat betekent dat fit van het grootste belang was en ten tweede wilden ze schoenen die hetzelfde comfort bieden als slippers.

Daarom wilde Hatfield een schoen ontwerpen die Nike Air Max 90 Damen ongeëvenaarde pasvorm en comfort zou bieden. Hij plaatste meteen de pen op papier en zijn schetsen produceerden al snel een prototype met wat Hatfield een "V-inkeping" noemde, een uitgesneden gebied bij de enkel bedoeld om de pasvorm te verbeteren.

"Ik wilde niet in [het prototype] rennen omdat ik vond dat het belangrijk was onbevooroordeelde feedback te krijgen," zegt Hatfield. "Dus ik vroeg een collega om het te proberen. Ik had echter één grote zorg: het prototype was een maat negen, terwijl mijn collega een maat 11 droeg. "

Maar Hatfield hoeft zich geen zorgen te maken; de slijtage-tester klaagde niet over de pasvorm. Hij was zelfs geschokt om te horen dat het twee maten te klein was. "Naast het verbeteren van de hielpassing, verloor de V-inkeping de spanning in de kraag Adidas Ultra Boost Femininoen creëerde een scharniereffect dat hielp de schoen in lengte groeien," verklaart Hatfield.

De prestaties van het prototype waren een openbaring. Als een hardloper met maat 11 voet een maat negen zou kunnen dragen, dan zou Nike misschien de maatvoering van schoenen helemaal kunnen heroverwegen.

"We doen geen halve maten voor onze T-shirts; we doen klein, middelgroot en groot ", zegt Hatfield. "Dus wat als we hetzelfde probeerden voor schoenen? Wat als we de atleet een bereik geven? "

Toen Hatfield in 1997 terugging naar Nike World Headquarters in Oregon, bleven hij en een team van ontwerpers werken aan het project. De vruchten van hun arbeid verschenen voor het eerst op de markt in 1998, met de lancering van de Nike Air Gauntlet.

De hardloopschoen kenmerkte zich met name door een Adidas Gazelle MujerV-inkeping, evenals enkellaags stretch-gaas in de voorvoet en een hielclip van verenstaal, die de drager kon openen of sluiten om de pasvorm aan te passen. Een vrijwel naadloos interieur zorgde voor meer comfort. "Het doel was om de schoen naadloos en aanpasbaar te maken," zegt Hatfield. "Wanneer je de V-inkeping met de hielclip combineerde, kon de voet meer natuurlijk bewegen en gedragen."

Om het concept uit te breiden tot de elite-runner, bedachten Hatfield en het team de Nike Air Zoom Drive, die in 1999 werd gelanceerd. De schoen had een meer traditionele kraag, maar had een bijna naadloos interieur en stretch-mesh in de bovenkant. De hielclip keerde ook terug, maar deze was nu ingesloten. Zichtbare Zoom Air, een relatief nieuwe technologie in die tijd, zorgde voor hardlopers met responsieve demping.

&Nike Air Pegasus 83 Dames quot;De Air Zoom Drive was een hightech, snel lopende hardloopschoen," herinnert Hatfield zich. "Maar het was nog steeds gebouwd op dezelfde principes van comfort en pasvorm die de pijlers waren van het oorspronkelijke project."

"De Air Huarache had neopreen in het bovendeel, wat een grote rek en kussen had", verklaart Hatfield. "Maar neopreen is ontworpen om warmte binnen te houden, wat betekent dat het niet veel adem heeft. Dus ik vroeg ons materiaalteam of ze ideeën hadden voor een vervanging van een ademend neopreen. "

Het antwoord was spacer mesh, een materiaal dat voornamelijk wordt gebruikt in de medische industrie. Spacer mesh is niet alleen zeer goed ademend, maar kan ook in alle richtingen worden uitgerekt, ideaal voor een schoen die de flexibiliteit biedt die Hatfield&#39Nike Internationalist Femme ;s eerste V-notch-prototype heeft geleverd. "Met het spacer-gaas konden we het ons veroorloven om de V-inkeping een beetje minder extreem te maken, zonder dat dit ten koste ging van de rek," zegt Hatfield.

Als weerspiegeling van Hatfield's oorspronkelijke visie was de schoen verkrijgbaar in maten van extra klein tot extra groot, waardoor "T-shirt voor de voet" een passende slogan werd. Een kooi in de middenvoet en een extern hielstuk leenden de nodige ondersteuning, terwijl een teenbeschermer een hok in de voorvoet bood voor extra comfort. De schoen was eindelijk klaar, maar hij had een naam nodig.


advertisements